چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

از جمله مطالب این شماره مقاله ای است با عنوان جهان بيني قرآني و محيط زيست نوشته‌ای که در آن به موضوع محیط زیست از منظر معارف و آموزه های قرآنی توجه و تأمل شده است.

خبرگزاری حوزه/ شماره جدید مجله آموزه های قرآنی منتشر شد.
در این شماره از این نشریه دوفصلنامه علمی- پژوهشی مجموعه مقالات تحلیلی ارزشمندی در حوزه معارف و آموزه های قرآنی به چاپ رسیده است.

مقالاتی با گستره مطالب و مضامین و موضوعات مختلف که از محیط زیست گرفته تا قصه های قرآنی را دربر می گیرد و همگی با رویکردی پژوهش محور و روشی علمی به رشته تحریر درآمده است.

از جمله مطالب این شماره مقاله ای است با  عنوان جهان بيني قرآني و محيط زيست نوشته محسن نورائي که در آن به موضوع محیط زیست از منظر معارف و آموزه های قرآنی توجه و تأمل شده است.

محيط زيست يكي از موضوعات مهم بشري است كه امروز با مشكلاتي پرشمار روبه روست. هرچند كوشش هاي علمي و عملي فراوان براي مهار اين معضل انجام شده است، حل كامل آن جز با توجه به تعاليم وحياني و پايبندي به آموزه هاي قرآني ممكن نيست.

در این مقاله با روشي توصيفي ـ تحليلي آيات مربوط به محيط زيست مورد بررسی قرارگرفته است. اين آيات، بيانگر اصول و بنيان هاي جهان بيني قرآن در اين زمينه است. مهم ترين اين اصول عبارتند از: هدفمندي محيط زيست، توازن محيط زيست، زيبايي شناختي محيط زيست، تنوع زيستي و تسخير محيط زيست براي انسان. اهميت اصول يادشده، مستند به جامعيت، جاودانگي و فراهم سازي ضمانت اجراي دروني آن براي قوانين زيست محيطي است.

 در مقاله دیگری با عنوان معناشناسي عبوديت در قرآن اثر اصغر هادي این موضوع دنبال شده است که معناشناسي بخشي از زبان شناسي امروزي است. معناشناسي به دنبال مطالعه و بررسي شرايط توليد معنا و دريافت آن نزد خواننده است. در واقع، نويسنده، اثر را به عنوان توليد دستور زباني و گرامري نگاه نمي كند و در نگاهي نو به مطالعه فرهنگ واژه و جهان بيني حاكم بر آن مي پردازد. از اين رو، با علم تفسير متفاوت است. اين روش در ميان مستشرقان نظير ايزوتسو و برخي از محققان اسلامي به كار گرفته شده است.

در این مقاله معناشناسي مفهوم عبوديت در قرآن در چهار گام مورد توجه قرارگرفته است و در نهايت با ارائه تعريف معناشناسانه عبوديت و تبيين جهان بيني آن از ديدگاه قرآن، به مقايسه مفهوم عبوديت در قرآن با مفهوم عبوديت در پيش از اسلام و نيز مفهوم عبوديت در روايات و مصطلحات دانشمندان اسلامي مي پردازد.

معناشناسي واژه « اخبات» با توجه به آيات و روايات، نقدي بر آراي خلف الله در قصه هاي قرآن بر مبناي تفاسير عصري، بازخواني پديده اختلاف قرائات از نگاه نصر حامد ابوزيد، بازكاوي واژه طاقت در آيه صوم، بررسي آيه ثلة من الاولين و قليل من الآخرين، علم امام به قرآن و چگونگي آن و ترجمه عربی خلاصه مقالات از بخشهای دیگر این شماره از مجله آموزه های قرآنی به شمار می رود.

مجله آموزه های قرآنی به صاحب امتيازی دانشگاه علوم اسلامي رضوي و مدير مسئولی محمدباقر فرزانه  و سردبيری دكتر سيدمحمدباقر حجتي منتشر می شود.

در هيئت تحريريه این مجله نویسندگان و محققینی همچون  دكتر جواد ايرواني، دكتر مرتضي ايرواني نجفي، دكتر سيدمحمدباقر حجتي، دكتر حسن خرقاني، دكتر محمدعلي رضايي، دكتر محمدباقر سعيدي روشن، دكتر محمدعلي مهدوي راد، دكتر علي نصيري، دكتر حسن نقي زاده حضور دارند.

علاقمندان می توانند از یکی از طرق زیر با مجله تماس حاصل نمایند.

تلفن:      2230772 /0511              

صندوق پستي:     مشهد، 461-91735                        

دسترسي اختصاصي:         http://www.magiran.com/razavi   

سايت اختصاصي:  www.razavi.ac.ir

نشاني الكترونيك:  razaviunmaggmail.com

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha